Ref:
Date:
Locatie
Fotograaf
*Nieuws*

Gasten Camping Heino op bezoek

Article text
Consumenten willen weten waar hun stukje vlees vandaan komt. Het draait om transparantie, beleving en een eerlijk verhaal. Zelf vind ik het belangrijk om hier in mee te gaan. Consumenten laten zien en beleven op welke wijze hun vlees ‘geproduceerd’ wordt.

Om daad bij het woord te voegen, hebben wij onlangs een groep campinggasten van Camping Heino op ons bedrijf ontvangen en een rondleiding gegeven. Met het treintje ‘Herby’ van camping Heino werd een groep van 15 personen (zowel volwassenen als kinderen) hier afgezet. Jammer genoeg was het die dag regenachtig, waardoor we snel de eerste schuur, het paradijs voor veel kinderen (en stiekem ook volwassenen) de kraamstal in zijn gedoken. Lekker biggetjes aaien en knuffelen. Elke keer weer een genot om consumenten zo te zien genieten van onze varkens. Door het regenachtige weer zijn we vlot langs de uitlopen van de varkens gelopen en de andere schuren stuk voor stuk ingedoken. Weer zorgde Guus, het mannetjes varken, voor openvallende monden. Zo’n groot varken! Ja, en die is nog maar 2,5 jaar oud. Onvoorstelbaar voor sommige bezoekers.

Na de rondleiding over het bedrijf konden de kinderen nog mooi ravotten in het stro. Misschien was dit voor hen nog wel het leukste onderdeel van de middag. Met de volwassenen hebben we nog een kop koffie/ thee gedronken en verder gepraat over de boerderij, varkens en vlees.

Achteraf ga ik dan nog bij mijzelf te rade, wat is er gevraagd en gezegd door de bezoekers; wat leeft eronder de consument. En nog belangrijker; wat kan ik daar mee als biologische varkenhoudster. Uit dit bezoek was dit wel de vraag van één van hen over hoe zij ervan uit konden gaan dat het vlees dat zij kopen in de winkel ook daadwerkelijk het vlees is dat zij willen kopen, bijvoorbeeld biologisch. Bij zo’n vraag voel ik mij dan even kwetsbaar. Ik ben met mijn bedrijf onderdeel van een keten. Ik ben één van de schakels en ik ga ervan uit dat iedere partij zijn of haar verantwoordelijkheid neemt voor eerlijke productie, verwerking en verkoop. Wanneer één van de partijen anders handelt dan afgesproken, kan ik daar met mijn bedrijf en overigens de gehele sector de dupe van zijn. ‘Gesjoemel’ noemde één van hen dat. Hoewel ik mij het liefst wil verdedigen tegen dergelijke termen, aangezien naar mijn mening de media op bepaalde punten de maatschappij ook dingen in de mond legt, kan ik u als antwoord geven dat biologisch vlees duidelijk herkenbaar is door middel van een (Europees) keurmerk. Misschien kent u het wel, een helder groen vierkant met daarin een blad opgebouwd door witte sterretjes. In Nederland kennen we daarnaast het ‘Drie Sterren Vlees’ keurmerk van de Dierenbescherming. Ook dat keurmerk vind u terug op de verpakking in de winkel, o.a. bij Albert Heijn. Daar komt bij dat de biologische varkens van De Groene Weg, (dit is onze afnemer van de varkens) apart van alle andere varkens geslacht worden. ’s Ochtends worden in het slachthuis eerst de biologische varkens geslacht. Deze karkassen (een geslacht varken) worden strikt gescheiden gehouden, ook wanneer het in het koelhuis ligt en/of op transport gaat.

Dergelijke vragen en/of opmerkingen zetten mij aan het denken. We moeten de keten zo kort mogelijk houden en dichtbij onszelf. Zou u het kopen? Een Neimeijer karbonaadje? Een mooie droom voor de toekomst.